Lauraannen.reismee.nl

Election Day

Op 8 november was het dan eindelijk zover: Election day. Het was dan ook het gespreksonderwerp van de dag. In de voorafgaande weken was het heel erg zichtbaar hoe de Amerikanen zich voorbereid hadden op de verkiezingen. Elke dag was er iets over de verkiezingen op televisie en social media speelde een grote rol. Ook stonden In heel veel tuinen bordjes of spandoeken met de namen van kandidaten. Dit jaar ging het vooral tussen Hillary Clinton en Donald Trump. Er stonden dan ook voornamelijk Trump en Clinton bordjes en spandoeken in de tuinen.

Op school hebben we aandacht besteed aan de verkiezingen tijdens US History. Ze heeft ons het systeem nogmaals uitgelegd en we hebben er over gediscussieerd. Ikzelf vind het Amerikaanse verkiezingssysteem niet zo goed. De twee grootste politieke partijen in Amerika zijn de democraten en de republikeinen. Hillary is een democraat, Trump een republikein. De meeste mensen stemmen voor een democraat of voor een republikein.

Het systeem werkt als volgt: de kandidaat die in de staat de meeste stemmen weet te bemachtigen, krijgt alle kiesmannen van de staat achter zich. De kandidaat die de meeste kiesmannen heeft, heeft gewonnen en wordt president. De hoeveelheid kiesmannen wordt gebaseerd op de populatie van de staat. Het rare is nu dus dat je als president niet de meeste stemmen hoeft te hebben. Hillary had de meeste stemmen, maar Trump heeft de meeste kiesmannen dus Trump is de president geworden. Het gene wat ook erg opvallend is dat Hillary vooral scoorde bij mensen vanuit de stad en Trump is vooral populair bij mensen van het platte land.

Ik kwam thuis na een volleybal wedstrijd en op dat moment leek het erop dat Hillary zou gaan winnen, maar in de avond begon Trump steeds meer stemmen te krijgen. Ik was te moe om het nog te volgen dus ik ben naar bed gegaan.

De volgende morgen werd ik wakker en het eerste wat ik deed was mijn telefoon checken. En ja hoor, Trump had gewonnen en wordt president. Ik geloofde de uitslag amper. Ik ben zelf geen Trump fan dus ik vond de uitslag niet zo leuk. Even later hoorde ik mijn gastzusje door het huis rennen met: OMG ik ga naar Canada verhuizen! Dit was best lachwekkend haha. Ook hoorden we dat de Canadese migratie site was vastgelopen.

Op school was het alweer het gespreksonderwerp van de dag, maar de sfeer was een beetje vreemd. De meeste mensen waren heel erg verdrietig en boos en konden de uitslag niet geloven. De meeste mensen vinden Trump maar niks en dat was erg goed te merken. Er waren een paar mensen die hem helemaal geweldig vonden en die hielden zich eigenlijk opmerkelijk stil.

Veel mensen vertelden me dat ze graag met me mee terug wilden gaan naar Nederland en dat ze het sneu vonden dat ik dit mee moest maken haha. Aangezien het volgens hen een strijd was tussen het kiezen van de ‘’minst erge duivel’’.

Ook waren ze erg nieuwsgierig naar mijn mening en wat Europa van hem vindt. Ik moest hier wel een beetje mee oppassen aangezien ik hier natuurlijk niet vandaan kom, maar de meeste mensen respecteerden mijn mening en waren het wel met mij eens.

Dit was een van de vreemdste, gekste en interessantste verkiezingen die er in Amerika geweest is en ik vond het heel erg interessant om dit mee te maken. Het geeft heel goed weer hoe "crazy" de Amerikanen kunnen zijn. Zelf hoop ik dat hij een goede president voor Amerika gaat zijn en dat hij Amerika weer ‘’great’’ gaat maken.

Reacties

Reacties

linda

Wat heb je dat duidelijk uitgelegd.
America is zo groot en je verbaasd je hoe het mogelijk is, dat je moest kiezen tussen Donald Duck en Hillary. Er zijn tig, die beter zijn. Hillary was ook mijn voorkeur en ik hoop echt dat alles meevalt straks.
Mooi dat jij dat ook maar weer mooi hebt meegemaakt. Xx

Rien

Je hebt een historische gebeurtenis van dichtbij meegemaakt.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!